A gyermekek szállítására vonatkozó irányelveket a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet szabályozza, amely természetesen az elmúlt közel negyven évben számtalanszor módosult.
Először ismerkedjünk meg a rendelet 48-as paragrafusának 5-7. bekezdésével, majd ezek magyarázatával!
48. §
(5) Nem kell becsatolni a biztonsági övet
(Megállapította: 58/2007. (III. 31.) Korm. rendelet 7. § (2). Hatályos: 2007. IV. 1-től. Az autóbuszban ülve szállított gyermekek gyermekbiztonsági rendszerben történő kötelező elhelyezésére vonatkozó rendelkezéseket 2007. IX. 1-től kell alkalmazni.):
f) az autóbuszban szállított 3. életévét még be nem töltött gyermeknek;
(7) A gépkocsiban vagy a mopedautóban - a (8) bekezdésben foglalt kivétellel - 150 cm-nél alacsonyabb gyermek csak a testméretéhez és testsúlyához igazodó kialakítású gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítható. A gyermekbiztonsági rendszert a jármű e célra gyárilag kialakított rögzítési pontjaihoz, vagy az üléshez tartozó biztonsági övhöz kell a gyártója által megadott szerelési információknak megfelelően rögzíteni. A jármű szokásos haladási irányával ellentétes irányban a jármű első üléséhez a gyermekbiztonsági rendszer csak akkor szerelhető be, ha az üléshez légzsákot nem szereltek fel vagy a légzsák működésbe lépését előzetesen megakadályozták. A 3 évnél fiatalabb gyermek csak gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítható. A gyermeket a gyermekbiztonsági rendszerhez tartozó hevederekkel (pántokkal) is rögzíteni kell.
(Megállapította: 289/2009. (XII. 18.) Korm. rendelet 22. § (1). Hatályos: 2010. I. 1-től.)
(8) A gyermeket nem kell gyermekbiztonsági rendszerben rögzíteni
(Megállapította: 58/2007. (III. 31.) Korm. rendelet 7. § (2). Hatályos: 2007. IV. 1-től. Az autóbuszban ülve szállított gyermekek gyermekbiztonsági rendszerben történő kötelező elhelyezésére vonatkozó rendelkezéseket 2007. IX. 1-től kell alkalmazni.):
a) ha a gyermekbiztonsági rendszer beszerelésére a gépkocsi a gyári kialakítása alapján nem alkalmas (az ilyen kialakítású M1, N1, N2 és N3 kategóriájú gépkocsiban a 3 évnél fiatalabb gyermek nem szállítható, illetve a 3. életévét már betöltött és 150 cm-nél kisebb testmagasságú gyermek az első ülésen nem szállítható);
b) ha gépkocsi hátsó ülésén utazik, 3. életévét már betöltötte, legalább 135 cm magas és az üléshez beszerelt biztonsági övvel - testméretéhez igazodóan - biztonságosan rögzíthető;
c) ha taxi üzemmódban használt taxi gépkocsi és a személygépkocsis személyszállítást végző gépkocsi hátsó ülésén utazik;
d) ha a rendvédelmi szervek gépkocsijában vagy a mentő gépkocsi betegellátó terében utazik;
e) a menetrend szerinti személyszállítást végző autóbuszban;
f) a nem menetrend szerinti személyszállítást végző autóbuszban, ha álló utasokat is szállíthat;
g) ha 3. életévét még nem töltötte be és állva utazik az autóbuszban;
h) ha külön jogszabályban (Lásd: 13/1992. (VI. 26.) NM rendelet 8. §.) meghatározott orvos által kiállított igazolással rendelkezik.
Segítség a rendelet egyes kifejezéseinek értelmezéséhez
48. § (7) Mit jelent a gyermekbiztonsági rendszer?
Gyermekbiztonsági rendszernek nevezzük azon gyermeküléseket, melyek övvel rögzíthetők és a gépkocsiban gyárilag nem kerültek beszerelésre. Két típusuk ismert, az integrált és a nem integrált.
Előbbi esetben hevederek vagy hajlékony elemek kombinációja, biztonsági csattal, beállító eszközökkel, tartozékokkal és egyes esetekben kiegészítő székkel és/vagy ütközésvédelemmel együtt, amit a saját beépített hevederrel vagy hevederekkel rögzítenek. Ide tartoznak a csecsemő- és kisgyermek ülések, valamint a gyerekülések.
A nem integrált gyermekbiztonsági rendszer részleges biztonsági rendszer, amely a felnőttek számára szolgáló biztonsági övvel együtt használva teljes gyermekbiztonsági rendszert képez. Ide tartoznak az ülésmagasítók is.
48. § (8) a) Mit jelent az M1, N1, N2 és N3 kategóriájú gépkocsi?
M1 kategória: Személyszállító gépkocsik, a gépjárművezető ülésén kívül legfeljebb nyolc ülőhellyel.
N1 kategória: Áruszállító gépkocsik, legfeljebb 3,5 t műszakilag megengedett legnagyobb össztömeggel.
N2 kategória: Áruszállító gépkocsik, több mint 3,5 t, de legfeljebb 12 t műszakilag megengedett legnagyobb össztömeggel.
N3 kategória: Áruszállító gépkocsik, több mint 12 t műszakilag megengedett legnagyobb össztömeggel.
A rendelet értelmezése röviden, átfogóan
150 cm-nél alacsonyabb gyermek - a testsúlyához igazodó kialakítású - gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítható.
A testsúlynak megfelelő jelöléseket feltüntetik a gyereküléseken is, a következő csoportba sorolás szerint:
0. súlycsoport: 10 kg testsúly alatt
0+. súlycsoport: 13 kg testsúly alatt
I. súlycsoport: 9-18 kg testsúlyig
II. súlycsoport: 15-25 kg testsúlyig
III. súlycsoport: 22-36 kg testsúlyig.
Első ülésen utazó gyermek
A jármű szokásos haladási irányával ellentétes irányban a jármű első üléséhez a gyermekbiztonsági rendszer csak akkor szerelhető be, ha az üléshez légzsákot nem szereltek fel vagy a légzsák működésbe lépését előzetesen megakadályozták. (vagyis nem tiltják a haladási irányba néző szállítást, megfelelő gyermegbiztonsági rendszerben).
Nem szükséges integrált gyermekbiztonsági rendszer (gyerekülés)